Vă rugăm așteptați...

 
Luni - Vineride la 9:30 - 17:30
Adresa noastră:Petrila, strada Independenței. Nr.25, ap.2, jud. Hunedoara
Vizitați-ne și pe rețelele sociale:
Facebook
Instagram

Start-up Nation 2025 – Ghid complet: întrebări și răspunsuri

Start-Up Nation 2025 – tot ce trebuie să știi!

StartUp Nation 2025 - Ghid complet de intrebari si raspunsuri

Pagina este dedicată programului Start-up Nation 2025 și oferă un ghid complet de întrebări și răspunsuri pentru antreprenorii care doresc să acceseze finanțare nerambursabilă.

Vei afla tot ce trebuie să știi despre oportunitățile financiare și sprijinul oferit pentru dezvoltarea unei noi afaceri. Vei găsi aici toate informațiile necesare, cum ar fi: Când începe Start-up Nation 2025 și care sunt condițiile de eligibilitate; Cine poate aplica și ce domenii sunt favorizate; Cum se calculează punctajul prin simulatorul dedicat; Ce cheltuieli sunt eligibile și cum se pot utiliza fondurile; Recomandări utile pentru pregătirea dosarului de finanțare și alte informații utile.

Pagina include și o secțiune de consultanță personalizată pentru Start-up Nation 2025, unde cei interesați pot solicita o ofertă și pot discuta direct cu un specialist în fonduri nerambursabile, cu mare experiență pe programele de tip Start-up Nation și alte programe similare.

Start-up Nation 2025 – Ghid complet cu întrebări și răspunsuri

Ce este Start-up Nation?

Start-Up Nation este unul dintre cele mai importante programe guvernamentale destinate antreprenorilor din România.

IMPORTANT! Start-up Nation 2025 (2024-2025 – în procedură apare „2024”, deoarece această sesiune ar fi trebuit să se lanseze anul trecut) este un program diferit de celelalte 3 ediții ale programului Start-up Nation care au fost în anii anteriori (2017, 2018-2019 și 2022).

Principala diferență este că în această ediție banii vin din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027 (85% + 15% de la stat) și nu doar de la bugetul de stat cum a fost în trecut.

Vezi detalii complete aici:

https://wisebusinessplans.ro/start-up-nation-2025-inscrierile-pentru-cursurile-gratuite-de-antreprenoriat-incep-pe-15-aprilie/

Câți bani pot primi prin Start-Up Nation 2025?

Prin programul Start-up Nation 2025, firmele nou înființare pot primi 250.000 lei nerambursabili (aproximativ 50.000 de euro),  care să însemne maxim 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului, cu condiția creării și menținerii pentru 24 luni sau 30 luni a 2 locuri de muncă;
Cofinanțare: 10%, 15%, 20%. Aportul propriu minim al solicitanților este de minim 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Pentru a obține punctaj maxim la acest criteriu, aportul trebuie să fie de cel puțin 20%

ATENȚIE! Valoarea aportului propriu se calculează din valoarea totală eligibilă a proiectului și nu din cei 50.000 de euro nerambursabili. Concret, dacă vrei să primești 50.000 de euro nerambursabili, la care să contribui cu aportul minim obligatoriu de 10%, asta înseamnă că cei 50.000 de euro reprezintă 90% din totalul eligibil al proiectului, deci valoare pe care trebuie să o pui de la tine nu este 5000 de euro, ci din totalul investiției adică din 55.555 de euro, adică contribuția ta de minim 10% va fi de 5500 de euro.

Pentru a primi cele 20 de puncte la acest criteriu, aportul trebuie să fie de minim 20% din valoarea totală eligibilă, adică 62500 de euro, astfel rezultă că pui de la tine 12500 de euro și primești gratis 50.000 de euro.

Dacă vrei să „te joci” cu diverse variante de aport propriu, am pregătit un simulator de punctaj, care îți calculează și valoarea aportului propriu în funcție de procentul dorit, aici:

CALCULATOR PUNCTAJ START-UP NATION 2025

Cine poate accesa Start-Up Nation 2025?

IMPORTANT!

Prima etapă OBLIGATORIE este înscrierea pe platforma online la curs, etapă care se lansează pe 15 aprilie 2025. Doar cei care vor absolvi cursul vor putea solicita ulterior finanțare pentru demararea unei afaceri, deci firma NU trebuie să fie înființată decât după absolvirea cursului!

Toți cei care doresc să solicite finanțare nerambursabilă și sunt eligibili în grupul țintă vizat de programul Start-up Nation 2025, sunt obligați să se înscrie în prealabil la un curs de formare antreprenorială și să obțină certificatul de competențe antreprenoriale și abia apoi vor înființa firma și vor putea depune proiect pentru obținerea finanțării de maxim 50.000 de euro, cu o contribuție proprie de minim 10% din valoarea totală eligibilă a investiției propuse.

ATENȚIE! Persoanele care au mai beneficiat de cursuri de competențe antreprenoriale finanțate din fonduri europene, NU sunt eligibile pentru înscrierea la acest curs, deci, implicit, NU vor fi eligibile pentru a depune proiect pe Start-up Nation 2025!

O altă noutate a ediției programului Start-up Nation 2025 este împărțirea bugetului total pe doi piloni (două categorii de beneficiari), adică beneficiarii, în primă fază ca persoane fizice se vor înscrie la cursuri în funcție de eligibilitatea acestora, pe unul din cei doi piloni, astfel:

I. Startup Nation 2025 PILONUL I – Beneficiari eligibili:

La Pilonul I Start-up Nation 2025, se vor putea înscrie la cursuri de antreprenoriat și, ulterior vor putea solicita ajutor financiar nerambursabil „tinerii sub 30 de ani — persoană cu vârsta între 18 ani și până în 30 de ani neîmpliniți la momentul înscrierii în aplicația electronică aferentă Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION — ROMÂNIA” ediția 2024, pentru a participa la activitățile programului, indiferent de statutul pe piața muncii, inclusiv persoana reîntoarsă în țară”. Aici intră inclusiv românii care se întorc din diaspora și își fac firmă în România.

Bugetul total pentru pilonul I este de 295.750.000 euro, din care:

  • pentru regiunea București-Ilfov, 29.750.000 euro,
  • pentru restul țării, 266.000.000 euro. 

În cadrul componentei specifice pilonului I — Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe antreprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile. Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

Câte firme pot primi finanțare pe Start-up Nation 2025 Pilonul I?

În cadrul pilonului I se finanțează cu maximum 250.000 de lei (aprox.50.000 euro) fiecare, cu aport propriu de minim 10%, un număr estimat de 5.250 de întreprinderi nou înființate.

II. Startup Nation 2025 PILONUL II – Beneficiari eligibili:

  1. tineri cu vârsta de peste 30 de ani — persoană cu vârsta între 30 de ani și până în 35 de ani neîmpliniți la momentul înscrierii în aplicația electronică aferentă programului, indiferent de statutul pe piața muncii, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
  2. persoane în căutarea unui loc de muncă — astfel cum sunt definite la art. 5 pct. III din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
  3. șomer — astfel cum este definit în art. 5 pct. IV din Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
  4. șomer de lungă durată — astfel cum este definit la art. 5 pct. IV ind. 2 din Legea nr. 76/2002,  inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
  5. persoane inactive — persoanele care nu fac parte din forța de muncă, respectiv care nu sunt nici ocupate, nici șomere, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
  6. persoane din grupurile dezavantajate pe piața muncii — persoane cu nivel scăzut de instruire, ultimul nivel de școlarizare absolvit fiind ISCED 2 ( învăţământ gimnazial – n.r.), persoane cu dizabilități, persoane din comunitățile supuse riscului de excluziune socială, persoane din zonele rurale, persoane eliberate din detenție, tineri postinstituționalizați, inclusiv persoana reîntoarsă în țară.

IMPORTANT! Categoriile de beneficiari enumerate la pozițiile 2-6 din lista anterioară, sunt eligibile pentru înscriere la pilonul II, indiferent de vârstă!

Bugetul total pentru pilonul II — Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului reprezintă echivalentul în lei al sumei de 150.435.295 euro.

ATENȚIE! Bucureștiul și județul Ilfov sunt excluse de la finanțarea din Pilonul II Startup Nation 2024-2025. 

În cadrul pilonului II se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de antreprenoriat  pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile. De asemenea, se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

Mai multe detalii despre program și înscriere la curs găsești aici:https://wisebusinessplans.ro/start-up-nation-2025-are-ghid-final-si-termen-de-lansare-vezi-grila-de-punctaj-si-activitatile-favorizate-pe-start-up-nation-2025/

Dacă am peste 35 de ani pot accesa Start-up Nation 2025?

DA, dacă ai peste 35 de ani, poți accesa Start-up Nation 2025, în anumite condiții! (vezi detalii la secțiunea „2. Cine poate accesa Start-up Nation 2025)

Conform procedurii oficiale a programului Start-up Nation 2025, Pilonul II este dedicat în special persoanelor care se încadrează în intervalul de vârstă 30 – 35 de ani neîmpliniți la momentul înscrierii la curs, indiferent de statutul pe piața muncii, inclusiv persoana reîntoarsă în țară (Diaspora), DAR, ca și excepție, se adresează și persoanelor care au peste 35 de ani, dacă se încadrează într-una din situațiile următoare:

  1. persoane în căutarea unui loc de muncă — astfel cum sunt definite la art. 5 pct. III din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
  2. șomer — astfel cum este definit în art. 5 pct. IV din Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
  3. șomer de lungă durată — astfel cum este definit la art. 5 pct. IV ind. 2 din Legea nr. 76/2002,  inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
  4. persoane inactive — persoanele care nu fac parte din forța de muncă, respectiv care nu sunt nici ocupate, nici șomere, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
  5. persoane din grupurile dezavantajate pe piața muncii — persoane cu nivel scăzut de instruire, ultimul nivel de școlarizare absolvit fiind ISCED 2 ( învăţământ gimnazial – n.r.), persoane cu dizabilități, persoane din comunitățile supuse riscului de excluziune socială, persoane din zonele rurale, persoane eliberate din detenție, tineri postinstituționalizați, inclusiv persoana reîntoarsă în țară.
Start-up Nation 2025 – este valabil în toată țara și în mediul urban și în rural?

DA! Start-up Nation 2025 este valabil pentru toată țara, atât pentru mediul urban (municipii și orașe), cât și pentru mediul rural (comune/sate), singura excepție fiind faptul că pentru București și județul Ilfov se poate accesa doar PILONUL I.

ATENȚIE!

Bucureștiul și județul Ilfov sunt excluse de la finanțarea din Pilonul II Startup Nation 2024-2025. 

Trebuie să am deja firma înființată?

NU! Firma nu trebuie înființată înainte de absolvirea cursului!

IMPORTANT!

La Start-up Nation 2025, primul pas, prima etapă OBLIGATORIE este înscrierea pe platforma online la curs, în calitate de persoană fizică. Doar cei care vor absolvi cursul vor putea solicita ulterior finanțare pentru demararea unei afaceri, deci firma NU trebuie să fie înființată decât după absolvirea cursului!

Toți cei care doresc să solicite finanțare nerambursabilă și sunt eligibili în grupul țintă vizat de programul Start-up Nation 2025, sunt obligați să se înscrie în prealabil la un curs de formare antreprenorială și să obțină certificatul de competențe antreprenoriale și abia apoi vor înființa firma și vor putea depune proiect pentru obținerea finanțării de maxim 50.000 de euro, cu o contribuție proprie de minim 10% din valoarea totală eligibilă a investiției propuse.

Cei care au mai avut/mai au și altă firmă, adică cei care au mai fost/sunt asociați/acționari și în alte societăți înființate în baza legii 31/1990, până la data publicării în MOF a ordinului de ministru pentru aprobarea procedurii Start-up Nation 2025 (Ordinul ministrului economiei, digitalizării,
antreprenoriatului și turismului nr. 328/2025 din 20 martie 2025), vor putea accesa programul dar vor fi DEPUNCTAȚI cu 20 de puncte.

Vezi mai multe detalii aici:start-up-nation-2025-inscrierile-pentru-cursurile-gratuite-de-antreprenoriat-incep-pe-15-aprilie/

Unde găsesc Procedura de implementare oficială a Programului Startup Nation 2024-2025?

Procedura de implementare oficială a Programului Start-up Nation 2024-2025 și toate anexele aferente se pot descărca direct de pe site-ul oficial MEDAT procedura Startup Nation și anexele sale (click AICI).

Recomandare: descărcați întotdeauna procedurile/ghidurile și anexele de pe website-urile oficiale! Consultați permanent website-urile oficiale pentru a descărca ultimele versiuni/actualizări!

Care sunt domeniile de activitate eligibile pe Startup 2025?

Procedura oficială Start-up Nation 2025, prevede că vor putea primi finanțare SUN firmele din „toate sectoarele”, cu excepția:

a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse pescărești și de acvacultură;

ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor pescărești și de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza prețului sau a cantității de produse achiziționate sau introduse pe piață;

  • b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;
  • c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor agricole, în unul din următoarele cazuri:
  • d) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității de produse de acest tip achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;
  • e) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;
  • f) ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
  • g) ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a bunurilor și serviciilor naționale față de bunurile și serviciile importate.
  • h) ajutoare pentru producție sau comercializare de armament, muniții, explozibili, tutun, alcool, substanțe aflate sub control național, plante, substanțe și preparate stupefiante și psihotrope;
  • i) ajutoare pentru producție sau comercializare de produse energetice definite potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, activități de leasing.

De asemenea, procedura programului spune că:

Sistemele de minare/stocare pentru criptomonede NU se finanțează.
Nu se finanțează cheltuielile aferente activităților de astrologie și spiritism, inclusiv on-line, servicii personale de tipul: servicii de escortă, servicii de stabilire a întâlnirilor, video chat, servicii ale agențiilor matrimoniale, video chat on-line pentru consiliere matrimonială și psihologică, site-uri de matrimoniale.

Unde găsec grila de evaluare pentru Start-up Nation 2025?

Grila de evaluare Start-up Nation 2024-2025

Am extras grila de evaluare din procedura oficială:

Grila de evaluare Startup Nation 2024-2025

 

Vezi și: CALCULATOR PUCTAJ START-UP NATION 2025

Care sunt cheltuielile eligibile? Ce am voie să fac cu banii primiți prin Start-up Nation 2025?

Conform procedurii oficiale a programului Start-up Nation 2025, rezultă că:

”(2) Obiectul finanțării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din următoarele categorii
eligibile:
a) Echipamente tehnologice, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale. Prin echipamente tehnologice, conform grilei de punctaj, se înțeleg toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1, 2.2. și 2.3.6 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe aprobat prin H.G. nr. 2139/2004, cu excepția celor specificate de prezenta procedură de implementare la art. 5.2, alin. (2), punctele b), c) si g). În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, x-body și de forță.
b) echipamente/tehnologii/soluții/sisteme specifice care generează energie regenerabilă pentru a desfășura activitatea pentru care solicită finanțare. Exemple: sisteme de panouri fotovoltaice, eoliene și mini-eoliene, instalații solare termice, centrale și minicentrale hidroelectrice, instalații geo-termale și/sau pompe de căldură care utilizează energie geo-termală;
c) Achiziția de echipamente digitale/tehnologii/soluții/sisteme/aplicații cu impact asupra
economisirii de resurse. Exemple: boilere industriale de înaltă eficiență, pompe de căldură altele decît cele care utilizează energie geo-termală, sisteme de ventilație, sisteme de încălzire/răcire, arzătoare industriale, schimbătoare de căldură industriale, surse neîntreruptibile de energie UPS, cazane/centrale în condensare pe gaz, sisteme de cogenerare și trigenerare, sisteme de măsurare și monitorizare a utilităților; La această categorie sunt eligibilile și tehnologii/echipamente/sisteme/soluții/servicii etc. de colectare, reciclare,
reutilizare a deșeurilor. Exemple: echipamente de colectare selectivă și reciclare a deșeurilor,
separatoare, prese de balotat deșeuri, tocătoare fixe sau mobile, stații de compostare sau biouscare,
stații sortare și/sau tratare mecanică/automată deșeuri, sisteme integrate de producere
combustibili alternativi din deșeuri, sisteme de reciclare;
d) Cheltuielile pentru înființarea întreprinderii în valoare eligibilă maximă de 1000 lei. Această
activitate poate fi efectuată înainte de semnarea contractului de acordare a AFN-ului (Anexa
e) Achiziționarea de mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și
materiale, conform grupei nr. 3 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de
funcționare a mijloacelor fixe aprobat prin H.G. nr. 2139/2004;
f) Salariile, utilitățile (energie electrică, apă, gaze, salubritate, abonament telefon și internet),
serviciile de contabilitate și cheltuielile aferente chiriilor pentru spații de producție; Pentru aplicanții, care își asumă crearea și menținerea a două locuri de muncă prin intermediul Programului, valoarea acestor cheltuieli (salarii, utilități, servicii de contabilitate și chirii) reprezintă o sumă forfetară de maximum 80.000 lei din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate în urma verificării formularului de înscriere la finanțare, respectiv din suma cheltuielilor aprobate la decont. Decontarea se face în baza cererii beneficiarului însoțită de documentele care să ateste crearea a minimum 2 locuri de muncă;
g) Site de prezentare a activității, magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu, cheltuieli de
promovare a site-ului / magazinului on-line, soft/softuri necesar/necesare desfășurării activității, semnătură electronică, echipamente IT, tehnică de calcul tip PC, unitate centrală, server, monitor, imprimantă/copiator/multifuncțională, inclusiv sisteme portabile, licențe necesare desfășurării activității, telefoane smart, tablete. Cheltuiala cu semnătura electronică este eligibilă și înainte de semnarea acordului de finanțare.
h) Consultanță pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării în cadrul prezentului Program și pentru implementarea proiectului, în valoare eligibilă de maximum 10.000 lei; Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea contractului de acordare a AFN. Furnizorii de servicii de consultanță eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizații furnizoare de consultanță care au dreptul legal de a desfășura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanță în statut sau sunt întreprinderi care au ca activitate autorizată a fi desfășurată una dintre activitățile incluse în cod CAEN Rev. 3, diviziunea 70.
Societățile care furnizează servicii de consultanță în cadrul Programului Start –up Nation, nu
pot avea calitatea de furnizori pentru alte cheltuieli eligibile în cadrul proiectului, sub
sancțiunea nedecontării tuturor cheltuielilor aferente respectivului furnizor.
i) Două plăcuțe informative obligatorii, sub sancțiunea neacordării AFN, în valoare de minim 10
lei, dar nu mai mult de 500 de lei8 din valoarea cheltuielilor eligibile, care vor fi plasate astfel:
– una în interiorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (indoor), în locul
cu vizibilitatea cea mai bună pentru vizitatori (recepție, secretariat, loc de așteptare etc);
– una în exteriorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (outdoor), în locul
cu vizibilitatea cea mai bună pentru clienți, pe lângă spațiul unde se desfășoară
activitatea (fațadă stradală, intrare în clădire etc).
j) Cheltuieli financiare aferente creditelor/ garanțiilor obținute pentru creditele contractate de
beneficiari de la banca parteneră, în vederea realizării proiectelor acceptate în cadrul
Programului, pentru solicitanții care utilizează creditul, pentru implementarea proiectului.
k) i)Mijloace de transport, autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete,
kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote cu sau fără motor, remorci și semiremorci, platforme, izoterme
și frigorifice, doc plutitor, șalupe maritime pentru călători, ambarcațiuni de agrement, aparate de
zbor, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială.
ii) Pentru activitățile de rent-a-car, școli de șoferi și pilotaj și transporturi cu taxi-uri, nu sunt
limitate valoarea maximă/autoturism și numărul de autoturisme achiziționate.
iii) Cu excepția activităților prevăzute la alin. (2), autoturismele sunt eligibile pentru toate
activitățile din cadrul Programului în valoare eligibilă de maximum 50.000 lei și maximum 1
autoturism / beneficiar.
l) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform
Codului Fiscal.
(3) În sensul prezentei măsuri se consideră că:
– valoarea decontată este alcătuită din valoarea totală fără TVA și TVA nedeductibil. În
cazul în care beneficiarul devine plătitor de TVA sau furnizorul este neplătitor de TVA,
valoarea decontată este valoarea totală fără TVA, respectiv TVA-ul devine neeligibil;
– beneficiarii au voie să schimbe la decont caracteristicile echipamentelor/utilajelor cu
caracteristici mai performante, dar cu păstrarea denumirii și cel puțin a operațiilor pe
care le efectua echipamentul inițial.
– beneficiarul poate schimba locația implementării proiectului numai cu notificarea
AIMMT-ului (Anexa 8);
(4) Sistemele de minare/stocare pentru criptomonede NU se finanțează.
(5) Nu se finanțează cheltuielile aferente activităților de astrologie și spiritism, inclusiv on-line,
servicii personale de tipul: servicii de escortă, servicii de stabilire a întâlnirilor, video chat,
servicii ale agențiilor matrimoniale, video chat on-line pentru consiliere matrimonială și
psihologică, site-uri de matrimoniale.
(6) Activele corporale achiziționate în cadrul Programului sunt considerate cheltuieli eligibile
dacă individual fac parte din categoria mijloacelor fixe, cu excepția cheltuielilor cu semnătura
electronică, cu înființarea întreprinderii, cu tablete, telefoane și plăcuțele informative.
(7) Fiecare cheltuială efectuată trebuie să fie în legătură cu fluxul activităților/ subactivităților
care sunt necesare desfășurării activităților codului CAEN, autorizat cel târziu la momentul plății, pentru care se solicită finanțare, așa cum sunt detaliate activitățile codului CAEN în
“Clasificarea activităților din economia națională – CAEN Rev. 3”, cu excepția sumei forfetare
și a cheltuielilor eligibile obligatorii.

Activele achiziționate trebuie să fie noi, iar pentru toate activele achiziționate în cadrul Programului nu se aplică amortizarea accelerată prevăzută în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. În cazul activelor achiziționate, ajutorul financiar va fi acordat numai dacă acestea există la locația implementării proiectului și după caz, sunt puse în funcțiune, cu respectarea reglementărilor tehnice aplicabile. În caz contrar, ajutorul financiar nu se acordă.

Am voie să cumpăr mașină (autoturism) pe Start-up Nation 2025?

Răspunsul este DA, achiziția de autoturisme este eligibilă pe Start-up Nation 2025, DAR cu anumite condiții:

  1. autoturismele sunt eligibile pentru toate activitățile din cadrul Programului Start-up Nation 2025 în valoare eligibilă de maximum 50.000 lei și maximum 1 autoturism / beneficiar.
  2. Pentru activitățile de rent-a-car, școli de șoferi și pilotaj și transporturi cu taxi-uri, nu sunt limitate valoarea maximă/autoturism și numărul de autoturisme achiziționate.

ATENȚIE! indiferent de domeniul de activitate autoturismele NU sunt considerate ECHIPAMENTE TEHNOLOGICE, (chiar și dacă sunt mașini electrice NU sunt echipamente) deci nu se obțin puncte, nu se vor lua în calcul la stabilirea punctajului conform secțiunii B din grila de evaluare, referitoare la „Ponderea investițiilor în echipamente tehnologice și cheltuielilor asimilate echipamentelor tehnologice specificate la art. 5.2.(2) lit. a), b) și c) din procedura programului”

Ce înseamnă Echipamente tehnologice?

Prin echipamente tehnologice, conform grilei de punctaj, se înțeleg toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1, 2.2. și 2.3.6 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe aprobat prin H.G. nr. 2139/2004, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale.

ATENȚIE! În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, x-body și de forță.

Ce înseamnă ECHIPAMENTE TEHNOLOGICE care primesc punctaj?

Prin echipamente tehnologice, conform grilei de punctaj, se înțeleg toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1, 2.2. și 2.3.6 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe aprobat prin H.G. nr. 2139/2004, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale.

ATENȚIE! În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, x-body și de forță.

ATENȚIE! Mașinile (autoturismele) NU sunt echipamente tehnologice și nu primesc punctaj conform grilei de evaluare, indiferent de domeniul de activitate și indiferent dacă sunt mașini electrice.

Deci, indiferent de domeniul de activitate autoturismele NU sunt considerate ECHIPAMENTE TEHNOLOGICE, (chiar și dacă sunt mașini electrice NU sunt echipamente) deci nu se obțin puncte, nu se vor lua în calcul la stabilirea punctajului conform secțiunii B din grila de evaluare, referitoare la „Ponderea investițiilor în echipamente tehnologice și cheltuielilor asimilate echipamentelor tehnologice specificate la art. 5.2.(2) lit. a), b) și c) din procedura programului”

Când începe Start-up Nation 2025? De când pot depune proiectul și cât timp am la dispoziție?

Miercuri, 1 octombrie, de la ora 10.00, s-a dat startul depunerii de proiecte pe Start-up Nation 2025! Firmele nou înființate de beneficiarii care au absolvit cursurile de antreprenoriat, pot depune de acum cereri de finanțare de maxim 250.000 de lei (aproximativ 50.000 de euro) nerambursabili! Platforma online de depunere a proiectelor va fi deschisă 45 de zile lucrătoare.

Deci, începând cu 1 octombrie 2025, la ora 10:00, a devenit disponibilă platforma online pentru înscrierea persoanelor juridice în cadrul programului Startup Nation 2025, accesibilă la adresa: https://minimis.imm.gov.ro.

Formularul de aplicare pentru societățile nou-înființate de către absolvenții cursurilor de formare antreprenorială va putea fi completat timp de 45 de zile lucrătoare, între orele 10:00 ale primei zile și 20:00 ale ultimei zile de înscriere. În cazul în care fondurile nu se epuizează și nu sunt finalizate toate modulele de curs, perioada poate fi prelungită, pentru a asigura șanse egale tuturor participanților.

Citește mai multe detalii aici:

Startup Nation 2025 a început: de la 1 octombrie se pot depune proiecte!

Care sunt diferențele majore între Start-up Nation 2025 și edițiile trecute?

 

Start-up Nation 2025 (2024-2025 – în procedură apare 2024, deoarece această sesiune ar fi trebuit să se lanseze anul trecut) este un program diferit de celelalte 3 ediții ale programului Start-up Nation care au fost în anii anteriori (2017, 2018-2019 și 2022). Astfel principalele diferențe ale ediției Start-up Nation 2025 sunt:

  1. În această ediție banii vin din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027 (85% + 15% de la stat) și nu doar de la bugetul de stat cum a fost în trecut.
  2. Ajutorul financiar nerambursabil este acum de maximum 250.000 de lei (aproximativ 50.000 de euro) față de 200.000, respectiv 40.000 de euro cât a fost în celelalte trei ediții.
  3. IMPORTANT! Prima etapă este înscrierea pe platforma online la curs, etapă care se lansează pe 15 aprilie 2025. Doar cei care vor absolvi cursul vor putea solicita ulterior finanțare pentru demararea unei afaceri, deci firma NU trebuie să fie înființată decât după absolvirea cursului! în această nouă ediție, toți cei care doresc să solicite finanțare nerambursabilă și sunt eligibili în grupul țintă vizat de program, sunt obligați să se înscrie în prealabil la un curs de formare antreprenorială și să obține certificatul de competențe antreprenoriale și abia apoi vor înființa firma și vor putea depune proiect pentru obținerea finanțării de maxim 50.000 de euro, cu o contribuție proprie de minim 10% din valoarea totală eligibilă a investiției propuse.
  4. Altă diferență a programului Start-up nation 2025 este că va fi împărțit pe doi piloni, denumiți „Pilonul I” și „Pilonul 2” fiecare pilon având un grup țintă specific de beneficiari eligibili care se vor putea înscrie la curs și apoi accesa finanțarea. Mai multe detalii poți citi aici: https://wisebusinessplans.ro/start-up-nation-2025-are-ghid-final-si-termen-de-lansare-vezi-grila-de-punctaj-si-activitatile-favorizate-pe-start-up-nation-2025/
  5. Evaluarea proiectelor depuse pe Start-up Nation 2025 se va face cu inteligența artificială!
  6. Cel puțin 3 ani, nu se poate vinde/cesiona nici măcar 1% din firma care a obținut finanțare – O altă modificare extrem de importantă introdusă de ordinul 1.565/2025 la Start-up Nation 2025, este aceea că firmele care vor obține finanțare NU vor putea înstrăina părți sociale sau acțiuni ale firmei respective ulterior primirii Deciziei privind acceptarea de principiu la finanțare, pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii, sub sancțiunea neacordării sau recuperării ajutorului acordat.Perioada de sustenabilitate este de 3 ani de la momentul plății ajutorului financiar nerambursabil. Prin urmare, vor pierde finanțarea de max. 50.000 EUR cei care vor înstrăina fie și pachete minoritare de business, după ce sunt acceptați la finanțare și în primii 3 ani de la primirea ajutorului.Inițial, procedura prevedea că beneficiarul „nu poate înstrăina părți sociale/ acțiuni ale societății într-un procent mai mare de 49%, cu excepțiile prevăzute în Legea nr. 120/2015 privind stimularea investitorilor individuali business angels, în perioada contractuală de implementare și monitorizare”.Deci, prin modificarea făcută de ministrul Economiei Radu Miruță, timp de mai mult de 3 ani, beneficiarii de finanțare Start-up Nation 2025, nu vor mai putea să vândă nici măcar pachete minoritare de părți sociale/acțiuni din firmă, nici măcar 1%. Situația este valabilă inclusiv în cazul în care un investitor de tip business angel ar dori să acordă companiei o investiție de capital de risc în schimbul unui mic pachet de acțiuni, așa cum se practică în cazul startup-urilor de tehnologie.Amintim aici faptul că la primele ediții ale programului Startup Nation, în special la prima ediție din 2017, o bună parte dintre cei care au fost admiși la finanțare au vândut apoi „proiectele” admise, practic au vândut firmele cu tot cu proiect aprobat și cu contractul de finanțare semnat, profitând de faptul că în acea ediție nu exista nicio restricție în acest sens. Aceste practici s-au repetat într-o oarecare măsură și la ediția a doua (2018-2019) și a 3-a (2022), în aceste ediții existând deja o limitare la cesionarea a maximum 49% din părțile sociale/acțiunile firmei, pentru a combate fenomenul vânzării „proiectelor”, nemaifiind atât de atractivă achiziția unei firme cu finanțarea aprobată, cel care cumpăra trebuind să rămână minoritar pe perioada monitorizării. Acum, ministrul Radu Miruță a înăsprit și mai mult această restricție, o măsură foarte benefică pentru antreprenorii de bună credință, punând astfel piedici reale speculatorilor care de cele mai multe ori au crescut artificial concurența programului, aceștia asumându-și punctaj maxim și criterii de departajare uneori nesustenabile, având în vedere că ei oricum nu aveau ca scop implementarea și sustenabilitatea proiectului ci doar obținerea finanțării cu orice preț, ca apoi să vândă firma.
  7. O altă modificare foarte importantă în noua ediție a programului Start-up Nation 2025, este că beneficiarii admiși la finanțare vor primi un avans de 50% din valoarea ajutorului financiar nerambursabil după semnarea contractului. În edițiile trecute beneficiarii admiși nu primeau niciun avans, fiind obligați să facă întreaga implementare din buget propriu/credit punte și apoi să depună cerere de rambursare. Deci, Start-up Nation 2025 va fi mult mai avantajos față de edițiile trecute.

Mai multe detalii puteți citi aici: https://wisebusinessplans.ro/startup-nation-2025-modificari-importante-nu-se-vor-mai-putea-vinde-firmele-cu-proiecte-admise/

Cauți un consultant de încredere, cu experiență și rezultate solide în toate edițiile Start-up Nation?

Dacă da, ești chiar la locul potrivit! Am avut rezultate foarte bune în toate cele trei ediții de Start-up Nation de până acum, rezultate bune nu doar ca obținere a finanțării ci și al implementării cu succes a proiectelor!

Ce zici, vrei să te ajutăm și pe tine să îți îndeplinești visul? Hai să ne cunoaștem și să scriem împreună un nou proiect de succes!

📲 𝐂𝐨𝐧𝐭𝐚𝐜𝐭𝐞𝐚𝐳𝐚̆-𝐧𝐞 𝐚𝐜𝐮𝐦 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 informații și ofertă de preț!
📩 Email: office@wisebusinessplans.ro sau wisebplans@gmail.com
📞 Telefon: 0720.052.841

 

Wise Business Plans S.R.L.Datele noastre
CUI:40961122; J20/744/2019
Ne găsiți în orașul Petrila, județul Hunedoara!
Vă încurajăm să ne contactați on-line!
Localizare pe hartăUnde ne găsiți?

Ne găsiți și on-lineWise Business Plans on-line
Pentru a fi permanent alături de dumnevoastră, vă stăm la dispoziție și pe rețelele de socializare!